Ifølge ekspertene

Marsbrevet fra Leger uten grenser startes slik:

«Noen nyhetshistorier defineres av antall klikk de oppnår på nettsider. Andre historier defineres av innholdet og inntrykket som etterlates når vi har lest dem. Dette feltbrevet fra Sierra Leone tilhører den siste kategorien.»

Frilansjournalist Fredrik Drevon skrev for ca. ett år siden en kronikk kalt «Slik banaliseres mediene» i Aftenposten. Her kan det tolkes at han tar et oppgjør med nettjournalistikken ved å bruke standardiserte startord i hver setning, og hele lesningen blir så stakkato at det blir helt komisk til slutt. For ikke å glemme slitsomt.

Han starter kronikken med en påstand om at medier trenger trafikk, og at denne trafikken kommer i form av klikk. Dette vil jeg tro faktisk er blitt sant i dagens medieNorge, for ikke å snakke om resten av verden også. Før i tiden stod en gutt eller mann i gatene og ropte opp de største overskriftene i avisene. Som både selger og shopper vet jeg selv at slagord og overskrifter er avgjørende for salg og oppmerksomhet (selv om det er vanskelig å ignorere et gaulende menneske med masse aviser rundt seg). Med andre ord mener jeg å si at overskrifter alltid har vært viktig i de fleste aviser, både i papir- og nettversjon. Det som nå er blitt forskjellen er disse klikkene.

En skulle kanskje ønske at alle artikler var slik som feltbrevene fra Leger uten grenser er, men saken er faktisk den at mennesker «trenger» også de banale sakene om hvordan man utkonkurrerer svigermors vafler, gleder hun i senga og sparer mest på matinnkjøpene – ifølge ekspertene. Om dette ikke hadde skapt klikk og interesse hadde det ikke fantes et utall av slike saker. Det er som å være en kokk på en restaurant; du lager ikke andebryst til en person som ønsker indrefilet. Hva som er best er opp til den enkelte å avgjøre, men det som er saken er at journalister sjeldent skriver saker som ikke skal leses; de får en «bestilling», nærmest, og den må de nesten følge.

Og dette ser ut til å være en trend som er kommet for å bli, iallfall en stund til. Så hvis man vil ha nyhetshistorier som defineres av innholdet og inntrykket de etterlates med når de har lest dem, får man bli feltpartner for Leger uten grenser. #ikkereklame

20150330_100213000_iOS
(Foto: Privat)
Advertisements

2 thoughts on “Ifølge ekspertene”

  1. Hei Linn!

    For et bra og lettlest innlegg. her kommer du med flere gode poeng og eksempler. Hadde jeg bestilt sjokolademousse på restaurant, men mottatt asalat i stedet fordi kokken mente at det ville var bedre hadde jeg nok blitt nokså sur. Og det er nok akkurat slik det fungerer med nyheter også. Skal journalistikken overleve må man skrive om det som interesserer leserne.
    Når det er sagt går jo kanskje denne klikketrenden utover de som er litt bortgjemt i samfunnet. Like viktige historier å fortelle, men kanskje mindre sannsynlig å få på bestilling.

    Lik

  2. Dette var et veldig interessant innlegg, du bruker pensumlitteraturen og skriver på en veldig fengslende og engasjerende måte! Hadde bare alle skrevet slik som deg i denne evige prosessen med å kommentere et X antall blogger hadde det gjort jobben en del enklere. Veldig god vinkling og liker eksempelet om leger uten grenser! Og eksempelet med andebryst til kunden som ønsker indrefilet, for det er jo akkurat sånn det er! Så tror mange som kritiserer alle minmote artiklene på VG kanskje trenger å lese det og se på det på den måten.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s